fredag 23 november 2012

Projekt Grimgrin

Mina senaste inlägg har handlat om Modern och kub, två fantastiska format som tyvärr öppnar för seriösa och ganska tråkiga texter. Eftersom bloggen trots allt heter Casualhörnan är det därför hög tid att återvända till tidernas bästa casualformat - EDH.


Första gången jag såg Grimgrin, Corpse-Born så tänkte jag "wow, det här är en fantastisk general!". Sedan dess har jag väntat förgäves på att någon i spelgänget ska bygga en EDH-lek kring kortet. Till slut bestämde jag mig för att själv göra något åt saken.
Det har varit en tuff månad ekonomiskt sett, och jag saknade möjlighet att köpa korten jag behövde. Lösningen blev att bygga leken enbart av sådant jag redan hade eller som jag kunde byta till mig. Jag hade precis plockat isär min Rhys the Exiled-EDH, så jag satt på några grymma byteskort. Sagt och gjort så skred jag till verket!
Normalt sett byter jag sällan kort via SvM, men plötsligt skickade jag iväg fem bizzar om dagen. Två av tre blev avslagna, men jag gjorde ändå några bra affärer. Bland annat bytte jag bort en Glimpse of Nature till Daniel "Discus" Alström mot hela 14 kort. Jag lyckades även komma över Liliana of the Dark Realms, som jag kände på mig skulle passa in mycket bra i leken.
Allt som allt tog det två veckor innan jag satte plastfickor på min nya lek. Trots att jag började med väldigt få av korten jag ville spela med så hade jag lyckats byta till mig det mesta. Jag fick "fuska" och köpa en Lord of the Undead, men i övrigt har jag inte spenderat en krona på leken.

Låt oss ta en titt på min makabra skapelse!

GHOULCALLING
General - Grimgrin, Corpse-Born

Varelser (28)
1 Armored Skaab
1 Blood Artist
1 Cemetery Reaper
1 Corpse Connoisseur
1 Dark Hatchling
1 Death Baron
1 Diregraf Captain
1 Evil Twin
1 Filth
1 Fleshbag Marauder
1 Gempalm Polluter
1 Geralf's Mindcrusher
1 Gravecrawler
1 Grave Defiler
1 Gravedigger
1 Grave Titan
1 Grimgrin, Corpse-Born
1 Havengul Lich
1 Havengul Runebinder
1 Jhessian Zombies
1 Liliana's Shade
1 Lord of the Undead
1 Mikaeus, the Unhallowed
1 Reassembling Skeleton
1 Sedraxis Alchemist
1 Unbreathing Horde
1 Vengeful Pharaoh
1 Wakedancer

Övriga spells (33)
1 Army of the Damned
1 Barter in Blood
1 Call to the Grave
1 Cruel Revival
1 Cyclonic Rift
1 Deep Analysis
1 Dimir Signet
1 Endless Ranks of the Dead
1 Feast or Famine
1 Forbidden Alchemy
1 Frantic Search
1 Ghoulcaller's Chant
1 Grave Betrayal
1 Grim Discovery
1 Grimoire of the Dead
1 Increasing Ambition
1 Minions' Murmurs
1 Murder
1 Nihil Spellbomb
1 Profane Command
1 Public Execution
1 Recover
1 Rise from the Grave
1 Rooftop Storm
1 Sol Ring
1 Soul Manipulation
1 Spread the Sickness
1 Syphon Flesh
1 Talisman of Dominance
1 Underworld Connections
1 Victim of Night
1 Whispersilk Cloak
1 Zombie Apocalypse

Planeswalkers (1)
1 Liliana of the Dark Realms

Länder (38)
1 Barren Moor
1 Bojuka Bog
1 Command Tower
1 Crypt of Agadeem
1 Dakmor Salvage
1 Darkslick Shores
1 Dimir Aqueduct
1 Dreadship Reef
1 Drowned Catacomb
1 Evolving Wilds
1 Ghost Quarter
1 Lonely Sandbar
1 Mystifying Maze
1 Nephalia Drownyard
1 Rogue's Passage
1 Shizo, Death's Storehouse
1 Sunken Ruins
1 Tainted Isle
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Unholy Grotto
4 Island
13 Swamp
Som ni ser har jag några utfyllnadskort i stil med Armored Skaab och Public Execution, men överlag är jag riktigt nöjd. Leken har presterat bra i inledande speltest och är dessutom väldigt rolig att spela.

Ska vi ta oss en närmare titt?

Generalen
Grimgrin är helt klart en general av Voltron-typen, och följaktligen är det genom att anfalla med honom som leken oftast vinner. Han växer snabbt med ett minimum på två +1/+1 counters per runda, och varje gång han anfaller tunnar han ut motståndarlaget. Ett riktigt monster.

Nyckelkort
Något som förvånade mig stort när jag i inspirationssyfte kollade några Grimgrin-listor på nätet var att samtliga saknade Gravecrawler. Gravecrawler slår mig som det absolut mest uppenbara kortet att spela vid sidan av Grimgrin, och mycket riktigt är korten oerhört starka ihop. Krälaren kombinerar dessutom riktigt bra med flera andra kort i leken.

Som nämns ovan så anade jag att Liliana of the Dark Realms skulle vara bra, men jag förstod verkligen inte vidden av hur stark hon egentligen är. Samtliga hennes förmågor gör underverk i leken, men frågan är om inte hennes +1 är den bästa. Man är inte direkt bortskämd med landsök i svart!

Havengul Lich är ett riktigt hus med kapaciteten att ensam avgöra en match. Begränsad till blått och svart så spelar jag oftast varelser från min egen grav, men vad spelar det för roll när mina killar kan göra allt som jag behöver? Sedan är det förstås hysteriskt när man väl spelar ut en motståndares bomb och låter honom smaka sin egen bittra medicin!

Zombier
Jag gillar verkligen triballekar i EDH och eftersom jag dessutom diggar Nephalia-konceptet så fanns det bara ett val för mig - jag skulle spela zombier!
Första steget var att plocka in alla lordar förutom Zombie Master. Samtliga dessa boostar Grimgrin, och både Lord of the Undead och Cemetery Reaper kan ensamma dra igång offensiven.
Jag passade även på att lägga in diverse coola tribal-kort som Call to the Grave, Ghoulcaller's Chant och Zombie Apocalypse.


Graven
"Du använder ju graven som hand!" utbrast Martin Volmerson och slog huvudet på spiken - det är nämligen precis så leken spelas. Kort som Forbidden Alchemy och Geralf's Mindcrusher håller graven välfylld, och sedan är det bara att plocka fram sina bästa nekromantiska konster och väcka de döda hela natten lång.

Länder
EDH-lekar kräver mycket mana, men jag ville till varje pris slippa att behöva krångla med Cabal Coffers och Tuborg. Räddningen blev Crypt of Agadeem, ett kort som i denna lek är betydligt mer effektivt än Coffers.
Med en typisk Voltron-general fick jag också en utmärkt ursäkt att testa nya Rogue's Passage. Även om det är smått komiskt att föreställa sig Grimgrin komma smygandes som en tjuv om natten, så har detta land än sålänge varit otäckt bra.

Gå inf
Mina lekar har ytterst sällan inf-kombos, men den här leken är faktiskt ett undantag. Grimgrin, Gravecrawler, Rooftop Storm och antingen Diregraf Captain eller Blood Artist och matchen är över. Med fyra nödvändiga komponenter och en tutor i leken lär det dock inte hända speciellt ofta.

Saknade
Även om jag är mycket nöjd med min skapelse så finns det några kort jag verkligen saknar. Jag tänker främst på Grave Pact och Oversold Cemetery - två kort som verkligen hade rockat i denna lek. Om en uppdaterad version av leken publiceras på Casualhörnan i framtiden så lär de absolut vara med.

***

Leken bevisar att du inte behöver spendera dyra pengar för att få ihop en EDH-lek, allt som behövs är några byteskort och lite tålamod. Det var också utmanande att bygga en lek på lite mer begränsade premisser, man blir tvungen att vara kreativ och söka nya vägar. Mycket underhållande!

Om du har en cool idé till en EDH-lek men har ont om cash så kan jag bara säga: gör det själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar