tisdag 15 maj 2012

Rödgrön svampstuvning regerar

Att drafta de senaste expansionerna är förstås kul, men det blir snabbt ganska tjatigt (alla som spyr vid blotta tanken på INS/DKA räcker upp en hand!). Av denna anledning har jag och några andra limited-entusiaster börjat köpa in gamla displayer och "retrodrafta" ett par gånger i månaden.
Efter att ha betat av Kamigawa-blocket hade turen nu kommit till Time Spiral, och eftersom Planar Chaos- och Future Sight-boosters är omöjliga att komma över till rimligt pris blev det helt enkelt Time Spiral x3. Gott så. Jag och min goda vän Niklas "Dr_Kranium" Johansson draftade nämligen en hel del Time Spiral när det begav sig. Det är ett roligt format, späckat med klassiska förmågor och mekaniker som shadow och flashback, och framför allt har expansionen en hög riktigt bra limitedkort. Varje booster innehåller dessutom ett så kallat timeshifted-kort, vilket är ett reprint av ett gammalt klassiskt kort, komplett med den gamla kortdesignen. Detta innebär att det när som helst kan dyka upp en Dauthi Slayer, Finkel eller Psionic Blast! Mycket trevligt.

Joakim "Binkabi" Heining hade storhjärtat erbjudit sig att lägga ut för en display, och med 36 boosters bestämde vi oss för att köra två drafter á sex personer. Den första av dessa drafter var en ganska sorglig historia för min del. Jag hade draftat Grixis-kontroll med högvis av bra removal och total avsaknad av offensiv (undantaget en ensam stackars Stormcloud Djinn), och slutade femma med de föga imponerande siffrorna 1-2 (0-2, 0-2, 2-0).
Sålunda var jag ordentligt revanschsugen måndagen 7/5 då det var dags för draft nr 2. Jag började med att picka Sudden Shock, Riftbolt och en till Sudden Shock. Därefter serverades jag thallids och ramp på löpande band och leken byggde praktiskt taget sig själv.
Jag lyckades få ihop en stabil grund med två exemplar vardera av Thallid Germinator, Herd Gnarr och Greenseeker, och därtill ett antal singelexemplar av några av de bästa korten i färgerna.
Värt att notera är att mitt femtonde kort i paket nr 2 var muskelpaketet Craw Giant. Denna timeshifted-pärla är en Craw Wurm som för ett extra mana fått trample och rampage 2. Sju mana är ingenting för en lek som har två Greenseeker, Yavimaya Dryad och Search for Tomorrow - Craw Giant gick rätt in.

Craw Giant och polaren Savage Thallid.
Rampage 2 (Whenever this creature becomes blocked, it gets +2/+2 until end of turn for each creature blocking it beyond the first.)

Vad jag fick ihop var detta:

RG FUNGUS RAMP

Varelser (17)
1 Ashcoat Bear
1 Bogardan Rager
1 Craw Giant
1 Eron the Relentless
1 Flowstone Channeler
2 Greenseeker
2 Herd Gnarr
1 Pardic Dragon
1 Pendelhaven Elder
1 Savage Thallid
2 Thallid Germinator
1 Thallid Shell-Dweller
1 Verdeloth the Ancient
1 Yavimaya Dryad

Övriga spells (6)
1 Aether Web
1 Rift Bolt
1 Search for Tomorrow
2 Sudden Shock
1 Verdant Embrace

Länder (17)
9 Forest
7 Mountain
1 Urza's Factory

Sideboard
(Inget relevant förutom möjligen de två Prismatic Lens som jag pickat enbart utav illvilja gentemot de två spelare som jag misstänkte spelade trefärgat. Utöver detta såg jag en Ancient Grudge, men den wheelade aldrig.)

Sammanfattningsvis en stabil aggrolek med många bra creatures och en del intressanta saproling-synergier. Den uppenbara svagheten är förstås bristen på removal, men detta kompenseras av möjligheten att både kunna få riktigt snabba starter såväl som ett starkt lategame med Verdeloth the Ancient eller Pardic Dragon.

Vi körde tre rundor swiss.

Omgång 1, vs Alex Poon
Första omgången möter jag Alexander "makie91" Poon som kör BR med myket gobliner (Mogg War Marshall, Empty the Warrens) och lite madness-action via två Trespasser il-Vec.

Alex poserar inför första omgången.
1:1
Jag börjar aggressivt, men Alex kan stabilisera genom madness - Gorgon Recluse kommer via Trespasser il-Vec. Skarpt läge. Thallid Germinator och Savage Thallid spottar ur sig Thallids, men Alex har skapat en smärre hord av goblins med Empty the Warrens, och nöter samtidigt ner mig med Trespasser.
Till slut har jag fått ut en Craw Giant som slår. Alex aktiverar först sin Phyrexian Totem, men inser galenskapen i det hela och blockar istället med Gorgon Recluse. Han har 5 liv kvar, och räknar alltså med att ta två i trampleskada och gå ner på 3. Jag offrar två saprolings så att Thallid Germinator kan ge jätten +2/+2 och spelar därefter Aether Web för dödande skada. 1-0 till mig.

1:2
Alex suspendar Mindstab första rundan. Ouch. När kortet resolvar har jag Verdeloth, Pardic Dragon, Eron the Relentless och ett land på handen. Jag har fyra länder i spel, och bestämmer mig därför för att slänga Verdeloth, draken och landet. Rundan därpå topdeckar jag mitt femte land och Eron kommer in i spel. Sedan kan jag vinna ganska tryggt. Greenseeker hämtar ett tredje Mountain så Eron kan regenerera, och Flowstone Channeler dödar av Trespasser. 2-0.

Omgång 2, vs Jocke Heining
Andra omgången möter jag Jocke, vars Grixis-kontroll just slagit Fisk med 2-0. Jocke började spela Magic typ i förrgår, men är trots detta riktigt vass på limited. Han verkar spela ungefär samma lektyp som jag gjorde förra draften, men eftersom Fisk är en ganska dålig spelare har jag ingen riktig uppfattning om hur bra leken är.

Jocke gillar inte att synas i bild!
2:1
Jocke försvarar sig bra i början av matchen. Crookclaw Transmuter dödar Thallid Shell-Dweller, Herd Gnarr får smaka Sudden Death och en Germinator enchantad med Verdant Embrace faller offer för Assassinate. Tufft. När Verdeloth gör entré kan Jocke dock inte stå emot längre. 1-0 till mig.

2:2
Jocke kommer aldrig riktigt igång, och hans avsaknad av offensiva hot blir riktigt tydlig. Herd Gnarr och Bogardan Rager slår ihjäl honom. 2-0.

Omgång 3, vs Mateusz Johanik
I "finalen" möter jag Mateusz, som jag tidigare förlorat finalen i en Innistrad-draft emot. Dags för revansch! Mateusz spelar Naya Slivers och har också vunnit sina tidigare matcher.

3:1
Jag får tidigt ut en Yavimaya Dryad som Mateusz inte kan svara på. Han har ett ganska jobbigt lag med både Might Sliver (+2/+2) och Fury Sliver (double strike). Varje runda slår han med Fury Sliver (för potentiellt 10 i skada), men Germinator och Shell-Dweller producerar blockers på löpande band och jag chumpar varje gång. Mateusz kan aldrig svara på dryaden som till slut slår ihjäl honom. 1-0 till mig.
Efter matchen är över visar Mateusz Stonewood Invocation från handen. Allt som hade krävts var alltså att jag hade släppt igenom slivern en enda gång så hade den slagit mig för 10 x2. Puh, nära ögat!

3:2
Jag floodar och drar bara fyra spells på hela matchen. Scoopar tidigt när Mateusz förstör Verdant Embrace med Harmonic Sliver. 1-1.

3:3
Jag får en snabb start, medan Mateusz bara får ut småslivers. Han sitter med en Firewake, en Sidewinder och en Gemhide och väntar på Might Sliver, men den kommer aldrig. Till slut topdeckar Mateusz en Essence Sliver, men jag dödar den rundan därpå med en Rift Bolt. Jag kan avgöra med Pardic Dragon. 2-1.

Eron på krigsstigen!
I och med segern mot Mateusz förblev jag obesegrad och vann draften. Vi rarepickade som vanligt och jag kunde plocka en feltryckt Jaya Ballard. Mycket trevligt!
Jag trodde inte att thallids kunde gå hela vägen utan Sporesower Thallid, men ack så fel jag hade. Min lek hade en förmåga att saktna nöta ner motståndaren vars creatures inte kunde göra mycket annat än att springa in i min vägg av thallids och saprolings. Jag hade draftat en riktigt stabil lek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar